Pers


'Cross-over scoort op Gouden Vleugels- wedstrijd' De derde nacht van de Gouden Vleugels, een wedstrijd voor jong talent, is een zegetocht geworden voor de groep Aranis, die twee van de drie prijzen wegkaapte... Het Nieuwsblad (11/02/2007)

...Terugblik op Dranouter 2006...
'...De muziek van deze zevenkoppige band is origineel en niet te vergelijken met welke andere groep ook. Voor een deel zal dat te maken hebben met het instrumentarium. Klassieke kamermuziekinstrumenten (piano, contrabas, twee violen en dwarsfluit) aangevuld met een accordeon en een gitaar zijn niet zo gewoon. Maar de inventiviteit als componist van Joris Vanvinckenroye, bekend als contrabassist bij Troissoeur, zal wel de belangrijkste factor zijn in het creƫren van deze originele muziek. Een groep met vijf vrouwen en twee mannen is ook niet de meest gebruikelijke samenstelling. Al deze academisch geschoolde jonge muzikanten werken samen de composities verder uit. De instrumenten dialogeren veel, vooral de twee violen onderling. Tussenin is er ook ruim plaats voor solo-improvisaties. Het accordeon en de piano lieten bijzonder fraaie stukken horen. De mondelinge aankondigingen tussenin door fluitiste Jana Arns zouden wat luchtiger en speelser mogen, maar wanneer ze het had over de wens van de groep om filmmuziek te spelen en een nummer aankondigde als een 'Soundtrack zonder film' sloeg ze de nagel op de kop. Bij het stuk dat we te horen kregen kon je er zo de filmbeelden bij denken. Aranis heeft duidelijk nog veel in zijn mars. Het publiek liet ook duidelijk haar bewondering voor de groep horen...' Newfolksounds NL (Augustus 2006)


'Niet zo heel veel volk gisteravond, op de eerste concerten van Brugges Festival, maar wel veel goeie muziek. Eerst contrabassist Joris Vanvinckenroye die zijn twee groepen Troissoeur en Aranis voor de gelegenheid samengebracht had, wat voor heel wat muzikaal vuurwerk zorgde. Tien muzikanten op het podium, die een niet zo voor de hand liggende combinatie brachten van allerlei muziekgenres (klassiek, jazz, folk, pop, etc.) en veel onverwachte tempowisselingen. Het deed allemaal heel erg aan Flairck denken uit de tijd van Variaties op een dame, nu toch ook al meer dan dertig jaar geleden, maar met zo'n rijkgeschakeerd klankenpalet blijf je van de eerste tot de laatste noot aandachtig luisteren. Tussendoor bracht Troissoeur enkele songs uit de op stapel staande nieuwe cd, maar eigenlijk vonden we het concert het sterkst op de momenten dat Aranis meespeelde. Voor herhaling vatbaar. http://www.moonartgallery.be/news.php?readmore=2172

Eerste  < 19 20 21 22 23 >  Laatste


Copyright 2017 - Maarten Lambrecht