Pers

Marc Vos - MazzMusikaS 132
Na een aantal beluisteringen valt het me op hoe zeer filmisch deze muziek wel is, de nieuwe cd Songs From Mirage van Aranis. Een van de vorige projecten van Aranis heette trouwens Music For An Imaginary Film. Muzikaal gezien valt de muziek te beschrijven als een kruising tussen klassiek, jazz, minimalistische muziek, folk, en zelfs pop. Voor deze derde cd van Aranis werden er drie gastzangeressen toegevoegd aan de vaste bezetting die uit vijf muzikanten bestaat, en al naargelang het muzikale project kan uitgebreid worden met andere mensen. De toevoeging van de stemmen van deze drie vrouwen is, wat mij betreft, alvast een erg geslaagde zet; het biedt de muziek nog meer mogelijkheden, en vooral, het klinkt ook zeer mooi op die manier. Aranis heeft zich sinds 2005 een heel eigen plaatsje verworven in het muzikale spectrum, doch als ik toch enige muzikale referentiepunten mag noemen, laat het dan Philip Glass en Michael Nyman zijn, vanwege het soms nogal minimalistische karakter van de muziek, en ook Laïs Lenski, die qua sfeer in hetzelfde straatje (en dichter bij huis) zitten. Op plaat bevalt Aranis me alvast meer dan live; het concert dat ik de voorbije zomer zag op Brosella Folk, kon me namelijk niet echt overtuigen wegens soms wat te experimenteel en te gekunsteld. Het openingsstuk Ouverture is alvast heel geslaagd en sfeervol. Ook tussen de andere tracks vallen er echte pareltjes te ontdekken, het is echter niet eenvoudig er bepaalde stukken uit te lichten, de hele plaat vormt eigenlijk één doorlopende klankervaring. Songs From Mirage is zeker een mooie en sfeervolle plaat die ik echter niet altijd zou kunnen opzetten, je moet er namelijk een beetje in de stemming voor zijn. De muziek eist nogal wat van je aandacht op en is eigenlijk allesbehalve vrijblijvend, wat natuurlijk een compliment is. Aranis vraagt meestal wel een inspanning van de luisteraar, doch meestal wordt die beloond met de ontdekking van een fascinerend klanktapijt, geweven door een aantal muzikanten van topklasse.

http://www.moorsmagazine.com/muziekbites/aranis/mirage.html
\"...We hebben hier al eerder de loftrompet gestoken voor het solo-album van \"bassist extraordinaire\" Joris Vanvinckenroye, die ook de drijvende kracht blijkt te zijn achter de avantgardistische folkband Aranis. Minimal music, het klassieke strijkkwartet, jazz en folk worden hier ingezet om met een volstrekt uniek lyrisch geluid te komen dat de luisteraar meteen bij de kladden heeft. Alle composities zijn van Vanvinckenroye. De fantastische band heeft een wat ongebruikelijke bezetting: twee violen, accordeon, piano, contrabas, gitaar en fluit, en drie prominent aanwezige zangeressen. Prachtige muziek om je als luisteraar volledig aan over te geven. Labelen is moeilijk, want deze avontuurlijke muziek klinkt zowel vertrouwd als nieuw, spannend en ontspannend. Perfect passend binnen de catalogus van avontuurlijke nieuwe folk van het onvolprezen Belgische label homerecords.be. Luister naar de twee fragmenten en laat je overtuigen!\"

Aranis III "in't Noors"
En flamsk septett som spiller en tidvis minimalistisk samtids klassikk musikk farget med kammermusikk, postrock og folk. Tablåene som fremkommer er ofte både melodiske og tilgjengelig, men også musikk i fri dressur. Aranis viser i tillegg sider hvor musikken er repetitiv og også temmelig lik musikk skrevet for en film. Akkurat den påstanden kan vi ved selvsyn få dokumentert på deres internettside, der de sier at musikken er ”musikk for en imaginær film”! Vi vil påstå at Aranis sin musikk kan nytes optimalt ved at vi danner våre egne sanseinntrykk, og gjerne lager våre egne imaginære filmer i hodene våre basert på inntrykk fra ” Songs From Mirage”. Uansett så er skiva å betrakte som et svær vellykket ekteskap mellom klassikk musikk og rocksegmentet. Utrykket akustisks kammer rock beskriver musikken brukbart vil vi påstå. Særpreg er definitivt også er nøkkelord når musikken skal beskrives, og for oss er det ordet som oftest et hedersord! Når vi så har en instrumentering med piano, en dobbelbass, to fioliner, fløyte osv å gjøre er det ikke akkurat å betrakte som en standard i de fleste musikalske kontekster. Fyller vi på med en instrumental dyktighet, og meget gode og velformulerte melodier samt en forbausende evne til og også å låte melodisk har vi nok fanget noe av Aranis sitt musikalske univers. Vekselbruket mellom det klassiske konsept og rock konseptet har vi knapt hørt maken til noen gang. De som liker band som Cro Magnon, Present, Volapuk og Univers Zero vil nok også trykke Aranis til sitt bryst som det så prosaisk heter ifølge gamle tiders måte å utrykke seg på. Musikken til Aranis har definitivt forandret seg en del siden deres forrige skives, som for øvrig var meget bra. Ny retning er staket ut, og den peker inn i det terrenget som kalles ettertenksomhet, melankolsk og til dels mørkt, selv om det aldri blir ekkelt og vemmelig på noen måte. Bare er herlig tristesse og med komponist og lederen Joris Vanvinckenroye sin fabelaktige kontrabasspilling som markør for disse landskapene. Nytt er også koringen fra strupene til de flotte damene Els, Anne Marie og Herlinde som gir en viss assosiasjon til Magma og Christian Vanders Kobian konsept. Trekkspillet til Marjolein Cools tilfører også musikken en spesiell glød og intensitet, og selv om dette instrumentet er milevis fra hva vi forbinder med musikk som er spesielt hørbar, passer det utmerket her! Sannsynligvis er dette p.g.a. Joris Vanvinckenroye sine evner til å gjøre det umulige mulig. I så måte har han gått i forsporene til Francis Vincent Zappa, som jo også blandet sammen komponenter som allmennheten så var umulig å kombinere! ”Songs From Mirage” er ei utmerket skive som er fylt med inspirerende musikk, og visere et band som tør ta sjanser og tidvis å dyrke ny mark. Våre musikalske smaksløker nærmest logrer av glede, og nyter skiva til fulle, og de som vil ha noe som skiller seg ut fra massene bør fylle ørene med Aranis sin musikk. www.merlinprog.com

Eerste  < 9 10 11 12 13 >  Laatste


Copyright 2017 - Maarten Lambrecht