Interview op Radio Klara
in Brede Opklaringen op 11/09 over de dubbele CD- première in De Kriekelaar te Brussel. (Met dank aan Gerd Cavents!) http://outpost.vrt.be/privemp3/_110909112349.html

Aranis – II
Med subsjanger betegnelsen kammerrock er Aranis trygt plassert i en bås, og skal vi riktig begi oss ut på ytterlig båsinndeling, så er det her snakk om Belgisk akustisk kammerprog. Faktum er at dette ensemble likner noe på band som Univers Zero, DAAU, Cro Magnon, Julverne, Art Zoyd og Present. Noe av forskjellen er at Aranis ikke er så mørke og dystre som de nevnte har en tendens til, uten at Aranis noen gang blir en ”smiley”. Deres finurlige og detaljerte arrangementer og bruk av instrumenter som vi vanligvis finner innen klassikk er noe de behersker meget godt. Alt satt inn i en kontekst hvor de intense, akustiske og kontrapunkt dominerer. Aranis har ikke trommeslager med seg, og det gjør at det selvsagt ikke rocker særlig heftig. Likevel skaper de et musikalsk univers som tidvis fascinerer med sin rytmikk og harmonikk og mange gode innfall. Skiva varer femtifire minutter og førtitre sekunder, og vi tror nok dessverre den er for en engere krets av musikkinteressert. Årsaken er at musikken ikke akkurat er enkel å forholde seg til, og mange vil selv om de prøver nok likevel streve med og ”komme under huden” på Aranis II. Dette er basert på realisme og erfaring, og tar ikke bort det faktum at komponisten Joris Vanvinckenroye er svært talentfull. Fra hans hånd triller det ut elleve flotte spor med “Looking Glass” som en av de beste. Ganske så intrikat låt som smyger seg av sted med sine gjentagende fiolinmotiver, hvor de andre instrumentene snor seg rundt og lager en ytterst interessant og spennende låt. Nevnte spor krever rimelig intens lytting for å avdekke all dens skjønnhet og kreativitet. Antwerpen sekstett bruker også trekkspill og det er jo ikke akkurat et instrument som vi er så veldig glad i til vanlig. Her derimot brukes det mest for å skape stemninger, og det er faktisk overraskende ok å lytte til. Skiva mangler et spor av mer episk karakter som den forrige hadde med ”Zilezi”. Bortsett fra det får en akkurat hva en kan forvente, høyst velkomponert og intrikat musikk som likevel har et våkent øye til den gode melodi. Energien er alltid tilstede i Aranis sin musikk, som gjerne åpner med fiolin og cello i front på låtene. Utover så står akustisk gitar og piano for rytmikken, mens fløyte og trekkspill blir mer dominerende mot slutten av mange av sporene. ”Vala” er unntak fra dette fordi låten er rimelig dominert av fiolinsoli, og de andre instrumentene er på sidelinjen helt til finalen. Da derimot deltar de for fullt og praktfullt! Bandet har også sitt særpreg med sin crescendo struktur, og litt nennsom og flott bruk av disharmoni. Aransi er veldig progressive i sine holdninger, og utforsker og eksperimenter brukbart, og kommer opp med ei spennende skive. Vi tror som nevnt dessverre ikke dette er musikk som vil fenge et stort publikum, men på den annen side så er dette såpass god musikk at folk bør kjemme sin besøkelsestid. http://www.merlinprog.com/nordeuropa

Einerseits enthielten die Stücke - Prog-typisch - allerlei verzweigte Melodiebogen und immer wieder disharmonische Einwürfe. Andererseits agierte die Gruppe - völlig Prog-untypisch - mit sichtbarer, ungekünstelter Spielfreude. Das Programm wurde nicht einfach abgespult, sondern die Musik mit Herzblut zum Leben erweckt. Auf CD kommt dieser Aspekt natürlich nicht zur Geltung. Trotzdem kann ich das Album nur wärmstens empfehlen. Denn es gibt sowohl dem stagnierenden Prog-Genre neue Impulse, als auch der zeitgenössischen klassischen Musik eine Plattform abseits von Filmsoundtracks und Rock-meets-Klassik-Projekten. http://www.vampster.com

First  < 6 7 8 9 10 >  Last